neděle 12. ledna 2014

Zápisky nejen z posilovny 11-1-2014: Přednáška v dětském oddělení táborské knihovny

Včera jsem měl tu čest a možnost přednášet v prostorách táborské knihovny, kam jsem pravidelně chodívával v dobách, kdy jsem ještě bydlel v jižních Čechách a internet nebyl tak dostupný jako nyní. Tehdy jsem se připravoval na dráhu osobního trenéra a snil o tom, jak budu pomáhat lidem se cvičením, tak aby byli spokojení a dosahovali své vytčené cíle. Ležel jsem denně v odborných knihách a učil se anatomii nad rámec potřebný pro absolování kurzu, složení zkoušky a napsání seminární práce. Prostě mě to bavilo. Už v osmé třídě na základní škole jsem se snažil naučit jednotlivé svaly a zejména to jaké pohyby vykonávají, nešlo mi to, ale přál si, abych to jednou uměl a to se mi také o pár let později splnilo.

Táborská knihovna mě vybavila vzděláváním, když jsem to nejvíce potřeboval a já jsem cítil určitou povinnost ji to jednou oplatit. A tak mě napadlo přednášet i zde. Musím na tomto místě moc poděkovat Věře Jurmanové Volemanové, která mi s celou akcí nesmírně pomáhala. Udělala propagaci jak v knihovně, tak i v Táborském deníku ale také i „oběhla“ čekárny lékařů zaměřených na pohybový aparát včetně rehabilitací.

A proto vše mohlo začít v sobotu 11.1.2013 v 10 hodin v prostorách dětského oddělení mezi policemi s dětskými knihami v příjemném neformálním prostředí. Měl jsem pěknou trému, neboť jsem nevěděl kolik lidí dorazí. Po počátečním zápasení s projektorem ho nakonec technik obhospořadující PC vybavení knihovny uvedl do chodu, tak aby zhruba dvacet dorazivších lidí coby auditorium mohlo sledovat příběhy lidí, jenž měli problémy se zády, na fotografiích a videích.

Z původně naplánováných 60 minut se přednáška protáhla na dvojnásobný čas! Měl jsem možnost zodpovídat dotazy a rovněž i klást otázky k zamyšelní. Byla to plodná diskuze. Všichni jsme se shodli, že by péče o záda měla začínat již v ranném věku a dbát o to by měli vedle rodičů samotných i školy ve formě preventivních prohlídek u fundovaných odborníků, kteří nic nepodcení. Podle mého názoru by tu měla být i motivace pro další věkové skupiny, které by museli v určitých intervalech navštěvovat odborníky zhruba ve stejných či podobných návštěvách jako se chodí k zubaři či k ženskému lékaři. To by byl úkol pro zdravotní pojišťovny, které by finančním zvýhodněním mohli motivovat ty zodpovědnější z nás.

Na přednášku dorazila i šéfredaktorka Táborského deníku paní Alena Šatrová, která byla šokována číslem, představujícím počet neschopenek vystavených v roce 2012 za bolesti zad. Je to číslo 153 tisíc, což je zhruba počet obyvatel města Plzně. Díky ní se mohou zítra čtenáři jejích novin dočíst o této přednášce, neboť celou akci pozorně fotografovala a uskutečnila i několik rozhovorů včetně jednoho se mnou. Více na tomto linku: http://taborsky.denik.cz/zpravy_region/mezi-regaly-s-detskymi-knihami-se-ucili-pecovat-o-sva-zada-20140111.html

Co dodat závěrem. Už jsem přednášel v minulosti na několika středních školách (na některých i opakovaně), v závěru minulého roku také v The Hubu, kde jsem si pronajímal zasedací místnost v příjemném prostředí, ale nikde se mi zatím nedostalo takového zájmu jako právě v Táborské knihovně. Přednášení není jen o přednášejícím, ale zejména o auditoriu, které se podílí na vytvoření celé té atmosféry tohoto dění.


Žádné komentáře:

Okomentovat