čtvrtek 26. února 2015

Strečink a automasáž (prevencí) proti bolestem

Dne 24.2.2015 proběhla přednáška v Knihovně Jana Drdy v Příbrami na téma Strečink a automasáž (prevencí) proti bolestem, které se zúčastnilo úctyhodných 29 lidí.


Účast byla srovnatelná jako při mé poslední přednášce z května loňského roku, což svědčí o zájmu posluchačů směrem k tématům, která až tak moc s knihovnou jako takovou nesouvisí. Ale pojďme k tomu, jak to tam vlastně probíhalo.


Přednáška byla spíše praktická, a tak si návštěvníci mohli na vlastním těle okusit jak fungují autmasážní válce o koule určené k uvolňování myofascií (obaly svalů), které po přetížení způsobují ve většině případů bolesti pohybové soustavy. Nejvíce úpěly některé dámy, které dorazily v hojnějším počtu než-li zástupci mužského pohlaví, a to zejména při uvolňování napínače stehenní povázky (m. tensor fascia latae), hledejte ho na vnější straně stehna mezi kyčlem a kolenem s přesahem těchto kloubů.


Tento válec (ten s vroubkováním) s oblibou používám již rok, neboť vytrvalostní běh slušně zatěžuje a mnohdy i přetěžuje svaly hýždí, stehen, lýtek, holení a plosek nohou. A díky němu mohu běhat častěji a hlavně to tak pak nebolí. Rovněž tento válec používá i můj syn, který závodně hraje floorball coby gólman klečící převážnou část tréninků a zápasů, což způsobuje zase značné zatížení svalů v oblasti třísel a kolen. A do třetice vzpomenu i jednoho svého klienta, který rád běhá po kopcích a je bohužel limitovaný svými koleny, přesněji řečeno lukovitým zakřivením holenních (tibia) a lýtkových (fibula) kostí. I v jeho případě se válec osvědčil, což potvrzuje i jeho textový příspěvek.


"Za Martinem jsem přišel kvůli problémům s koleny. Cviky, které mi navrhl, byly z velké části založeny na používání masážního válce a masážní koule. Koulí masíruji plosky noh a válcem postupně většinu ostatních svalů na dolních končetinách. Ze začátku byly cviky bolestivější - jasně jsem cítil, že mám některé svaly dost ztuhlé. Při pravidelném cvičení se mi ale uvolnily a dnes narazím na výrazně ztuhlou část nohy spíše už jen v návaznosti na nějakou svou předešlou aktivitu, než že by to byl výchozí stav při každém cvičení. Také jsem si oblíbil občas si na válec lehnout zády a opatrně se po něm projet, protože je to příjemné a pomáhá mi to trochu uvolňovat záda." Honza Javorek


V další části přednášky jsme se klasicky protahovali. Deset až patnáct protahovacích cviků na nejčastěji se zkracující svaly příjemně uvolnily většinu lidí z publika. Na závěr si jako třešničku na dortě mohli zájemci vyzkoušet masáž zad, zadní strany stehna, lýtka a plosky nohy vibračními kruhy smovey, které příjemně vibrují pomocí pohybu čtyř ocelových količek uvnitř vroubkované ohnuté hadice s antibakteriální rukojetí.


Co dodat závěrem. Jsem rád, že se lidé začínají zajímat o svá těla a myslet i na prevenci, která je daleko snazší než pak odstraňování problémů s pohybovou soustavou.





Žádné komentáře:

Okomentovat